Bleanded terug uit Stockholm!

In maart was ik in Stockholm en schreef ik het eerste deel van mijn Zweedse Blogtrilogie. Ik schreef toen dat: Overal en altijd kunnen werken nieuwe uitdagingen met zich meebrengt onder andere in de werk/privé balans. In deze blog ga ik daar graag wat verder op in: Wanneer ben je wel en niet bereikbaar en op welke manier? Hoe zit het met je hedendaagse persoonlijke effectiviteit?

Ik ben al lang weer terug uit Stockholm en zoonlief recent ook weer. Via app, telefoon, skype en mail waren we al die tijd in close contact. Misschien wel meer en intensiever dan nu zijn leven hier hem weer opslokt. Door de appjes en foto’s die dagelijks over en weer gingen waren wij steeds een  beetje in Stockholm en hij een beetje in Nederland.  Dat was een fijn gevoel, het was best even wennen zonder hem in huis en uiteraard was hij digitaal altijd meer dan welkom. Nu 6 maanden later moeten we als gezin wel weer even wennen aan de fysieke energie en ruimte die hij opnieuw inneemt maar het familiesysteem voegt zich snel.

Ik merk dat ik in mijn werk/privé balans met kandidaten, klanten en collega’s in deze continu digitale tijd moeilijk kan terugvallen op een dergelijk systeem. Nu werkdagen zich 24/7 presenteren vind ik het soms ingewikkeld daar een goede weg in te vinden. Van 9.00 tot 17.00 uur van maandag tot vrijdag is geen logisch gegeven meer. Waar ik me als avondmens overigens ook maar wat graag niet meer aan houd. Maar wanneer ben ik wel/niet bereikbaar voor mijn werk en hoe communiceer ik daar over?

Ik hoor en zie ook bij mijn coachkandidaten dat zij hiermee worstelen. Hun persoonlijke effectiviteit, bereikbaarheid en timemanagement kent nieuwe uitdagingen. Werk-appgroepen die exploderen waaruit het maar moeilijk is om relevante informatie te filteren. Een baas die te pas en te onpas mailt en appt. Hoe snel wordt een antwoord verwacht? Ik merk in mijn eigen contacten dat de één het erg prettig vindt als ik snel reageer, terwijl een ander het ervaart als “hete adem”.  Alle hedendaagse snelle contactmogelijkheden vragen een nieuw systeem waarin elkaars verwachtingen worden gemanaged.  Kortom we moeten het er met elkaar over hebben! Daarbij hoort dat je zelf weet wat jouw voorkeursstijl is, snapt hoe het voor de ander of anderen werkt en samen een vorm vinden die past bij de context.

Soms loopt het organisch of kun je creatief komen tot een optimale samenwerking.  Zoals tussen mij en mijn Bleanded compagnon. Zij is van de extreem vroege ochtendarbeid en ik ben op mijn best om 22.00 uur ‘s avonds. Niet echt een match made in heaven. Maar het werkt fantastisch! In de totstandkoming van ons loopbaanconcept gaat zij in de vroege ochtend verder waar ik de avond ervoor gebleven ben en overdag overleggen we.

Bleanded heeft hierop voortbordurend een nieuw samenwerkingsdocument gemaakt waarin we vooraf bespreken hoe we graag samenwerken met onze cliënten. Verloopt onze communicatie volledig via ons platform? Wanneer kunnen we berichtjes van elkaar verwachten en wat zijn de responsverwachtingen? Wanneer vinden we een app gepast? Wanneer zijn we digitaal welkom in elkaars (privé)leven? Uitgangspunt van dit positieve document is dat we de veelheid aan mogelijkheden benutten met respect voor persoonlijke grenzen. Is dit ook een thema in jouw organisatie? We delen graag onze visie en ervaringen!

Yvonne